torsdag 28 juli 2011
Craft Bike Transalp i bilder
Nu åker jag till Jämtland och Trondheim för vandring, fiske och träning :)
måndag 25 juli 2011
Riva del Garda – etapp 8
Vi klarade det! När jag korsade mållinjen i Riva del Garda hade jag en känsla som jag aldrig upplevt under en tävling tidigare. Visst har jag många gånger haft en lättnads och lyckokänsla av att vara i mål men detta var något helt annat känslan av att ha klarat av att cykla över alperna och veta att imorgon inte behöva stå där i startfållan och lyssna på ”Highway to hell” kändes så otroligt skönt. Många gånger kändes det som vi undrade vad vi höll på med när man cyklar och snön vräkte ner och det känns som fötter och händer ska trilla av eller när det är 25-30C och man ska klättra 1200 höjdmeter i en backe. Men nu efteråt är vi väldigt nöjda att ha lyckats göra det och det kommer vara ett äventyr som jag sällan kommer glömma. Sista två dagarna rullade på bra trots att både jag och Ryan blev förkylda troligtvis mest på grund av ren utmattning. Sista dagen hade vi lite krångel med en kedja som ville hoppa innanför kassetten efter en krash men annars fungerade cyklarna perfekt. Vi har cyklat 1300 km utan en enda punktering vilket är väldigt imponerande för mig. Nu kommer det bli några lugna dagar innan semestern fortsätter med en fjällvandring i Jämtland och ett besök i Trondheim. Bilder kommer att läggas upp snart.
Kvadruppel pizza – etapp 6
Ikväll bestämde vi oss för att sloppa pastapartyt efter att ha ätit pasta i mycket lika former varje kväll så jag gick till turistinformationen och frågade de välsignade orden...”Give me the best pizza in town”. Efter att ha fått ett antal alternativ att välja på så gick vi till ett ställe nära målet. Två grymt goda pizzor slank ner som energigelen tidigare på dagen. Så det var bara till att beställa igen...2 till åkte ner utan några större problem. När vi sedan ville betala frågade kyparen på knackig engelska ”Not a third pizza?”. Innan detta hade dessutom våran nota hamnat hos bordsgrannarna som satt och begrundade den under tio minuter väldigt undrande varför de fått en nota på fyra pizzor, två glas mjölk m.m.
torsdag 21 juli 2011
2 etapper kvar och en jobb en idag
SCOTT – Snabba Cyklar Och Trevliga Tekniker
Igår fixade killarna på SCOTT racing service min frambroms och bytte beläggen bak för endast €10. Frambromsen hade fått luft i systemet så jag fick hela tiden pumpa den om den skulle fungera. Bromsbeläggen bak var helt enkelt slut efter all utförskörning i höga hastigheter. Flera gånger per etapp kan man känna lukten av brända bromsar i nerförsbackarna så bromsar är det som är mest kritiskt på cykeln här. Idag lämnade vi in cyklarna till SCOTT igen och de tvättade, oljade upp allt och bytte en krånglande remote lock-out till framgaffeln. Allt detta gratis så länge du kör SCOTT. Jag och Ryan kunde inte annat än tacka och gav dem ett 6-pack öl som tack. Att slippa tvätta smörja upp och att sedan få en komplett ny lock-out var värt mycket mer än €3. Istället satte vi oss på en lite uteservering med internet och kopplade upp oss mot världen medans vi avnjöt 3 pizzor, 1 pannini, 1 toast, öl och cappocino medans vi tittade ut över den lilla sjön och de höga bergsspirorna runt staden.
Vad åker då vi på och vad kan vara bra för ett lopp som detta rent cykelmässigt
V i har båda SCOTT Scale 29 Pro 2011 års modell med specs enligt USA då båda cyklarna är därifrån.
- Carbon ram
- Rock Shox Reba RL 100mm
- Sram X7 växelreglage
- Sram X9 Bakväxel
- Shimano SLX framväxel
- Schwalbe Rocket Ron framdäck
- Maxxis IKON bakdäck
Cyklarna fungerar bra här. 29er klättrar bra på de ganska enkla men branta klättringarna och IKON-däcken biter förvånansvärt bra med det låga mönstret. Jag har aldrig kännt att jag behövt mer grepp. En lätt cykel är att föredra men den ska klara de påfrestningarna som ett sånthär lopp kräver, våra väger ungefär 11 kg. Spara inte vikten på bromsar, däck, handtag etc. då det mycket väl kan vara värt några extra gram. Se till att du har en låg utväxling då lägsta växeln ofta används även på en lågt utväxlad cykel som våra. 29-tummarna har kännts lite stora i utförskörningarna där serpentin-svängarna på vägarna/stigarna är tighta. Men då det är en hel del väg och grusväg så är 29er ett bra val.
onsdag 20 juli 2011
Snö och avbruten etapp
Kolla gärna in lite bilder från loppet på Ryans blogg
Cyklade uppför 40% av Mount Everest
måndag 18 juli 2011
81:a idag med nysnö och kossor
söndag 17 juli 2011
Brännmärkta bromsar
Nu sitter vi på ett kafe i Mayrhofen och äter bakelser och dricker läsk...skönt att slippa tänka på alla kalorier man stoppar i sig...jag kan garantera att de flesta kommer användas imorgon på den 30 km långa klättringen upp från starten.
Första etappen...långt och brant
torsdag 14 juli 2011
2 cyklar på taket och lite naket
Jag ska försöka uppdatera lite under veckan.
fredag 8 juli 2011
Specialized Epic M5 till salu
måndag 4 juli 2011
Livet leker 3.81 cm högre
Lite bilder från ränneslättsturen, tack Martin för bilder och langning