lördag 2 februari 2008

En jobbig dag

Idag var det Evertbergsrännet som är 43 km och knappt hälften går på Vasaloppspåret. Det har snöat mycket de senaste dagarna och gjorde så även idag. Det var -1 och ganska svårt att få fäste. I och med att banan innehöll några riktiga uppförsbackar valde jag att valla för bra fäste något som visade sig ödestiget. Det var ett bra startfält och många som ville vara med och köra om segern. Jag fick en ganska bra start och men kände direkt att jag hade lite sämre glid än de andra. Värre blev det när man svängde av vasaloppspåret och det var betydligt mycket mer nysnö. Jag kände att det började "rulla" under skidorna ibland men klarade mig utan att det blev några större underfrysningar men jag fick hela tiden kämpa i nedförsbackarna för att hänga med klungan.


Efter 16 km började en lång stigning upp till 20 km där det var bergspris, här bröt sig en klunga på fyra man loss men jag var inte på min vakt o kunde hänga på utan hamnade i andraklungan med 5 stycken. Efter bergspriset bar det utför i nära 5 km och då blev jag ifrånåkt av andraklungan och fick ligga själv o borra 100 meter efter. Men efter att vi passerat Risberg på vägen mot Evertsberg började jag plocka in på tre av de som kört ifrån mig och var snart ifatt. Här var spåren lite hårdare och mina skidor gick lite bättre. Sedan försökte jag köra ifrån dom men vi höll ihop tills det var 2 km kvar då jag och förra årets JVM-guldmedaljör i Stafett, Patrik Karlsson, höjde tempot och fick lite lucka. Patrik hängde på in mot mål men jag klarade av att spurta ner honom uppför upploppet i vasaloppskontrollen i Evertsberg. Jag blev sjua cirka 5 minuter efter segraren Jimmie Jonsson. Är väl ganska nöjd med loppet med tanke på hur dåliga skidor jag hade.

Det var ett jobbigt långlopp och jag hade 2.25 så nu känns det i kroppen. Imorgon väntar 10 km lopp i Borlänge.

2 kommentarer:

Anonym sa...

tjena grabben!
Du nmåste tänka på vallningen...
Gjorde själv samma misitag när jag skule köra vasaloppet första gången...
För det kan väl inte varit att jag inte träna något på 5 år, inte åkt skidor på 30 år,`???
Håll dig frisk o träna på, så kommer det att gå kanonbra i vinter.
Tror det var GUde som sa att dåliga skidor ger mer träning!!!
Just nu vilar jag mig i form med Fläskfilé, svampsås (kantareller från Totto O Annika), en flaska rödvin, ett gäng pilsner och harry Potter film på TV.
Sk atill stallet imorgon med flickorna och då blir det att "jogga" några varv i rihuset. Ger på sin höjd armsvett.
Ha det bra, vi hörs

Wassberg

Anonym sa...

Hej Oskar!

Du glömde dinan strumpor o kalsonger hos mig i förrgårnatt.
Tur att min man inte hittade dem innan jag gömde dem.
Hör av dig till Helgen igen.
Gösta ska ut o fiska så jag är "ledig" mellan ca 13 till 17 på lördag.
P&K Berit
Hoppas att du inte glömmer mig......