lördag 26 januari 2008

5:a i Idre-Särnaloppet

Idag körde jag som planerat Idre-Särnaloppet. Det var en idealisk skiddag, solsken och -5 grader vid starten. Jag såg till att slippa alla incidenter vid starten genom att ta ledningen direkt, med förra helgens missöden i färskt minne. Efter ett par kilometer på de ganska kuperade banorna som går runt "Idre-fjället" så fick en 6 mannaklunga en lucka och jag hängde lätt med. Sedan bar det utför i några kilometer ner mot vägen som går till Särna.

Första halvan av loppet gick ganska sakta i det lite sträva föret. När man kom ner lite från höjderna så sjunk även temperaturen till runt -10 grader. Sedan började det gå lite fortare och ett tag var en fyramannaklunga med mig i loss men sedan kom de två avhängda ikapp igen. Efter 30 km var det ett bergspris på toppen av backarna vid Särnaheden då försökte jag att köra lite mot det men hade inte riktigt fäste nog för att gå riktigt hårt ända upp till toppen så jag var trea över krönet. Sedan började det snabbt och jag började tröttna i armarna och började hänga i gummibandet som brast när det var 8 km kvar.




Joakim Engström vann före Rikard Andersson, Pär Jonsson och Per-Olov Svahn.
Jag klarade i alla fall att hålla femteplatsen men tappade 2 min sista milen...lite tack vare en liten oklarhet vart jag skulle åka men det tappade jag bara ca 20 sek på.

Jag är väl ganska nöjd med loppet, det var ett stort steg i rätt riktning mot de senaste veckornas resultat men jag hade ju vilja varit med in och spurtat om segern.

Inga kommentarer: