måndag 2 februari 2009

Massstart, platt bana och 129 startande...

Helgens super-tour tävlingar var i Telemark, Wi, ca 3 timmars resa från Houghton. Igår var det 10 km klassiskt och idag stod 15 km fristil på programmet. Många startande, förhållandevis snabba förhållanden och en ganska lätt bana. Jag dunkade från början för att komma upp till tätklungan från min lite sämre seedning (eftersom dom seedar mig med FIS-poäng och dom andra med USSA-poäng som är lägre så fick jag stå lite längre bak) och lyckades väl ganska bra med det men tog mig inte hela vägen fram utan hamnade i svansen och fick slita med jojo-effekten. I varvning hade det spruckigt upp lite och jag hamnade i en mindre andraklunga. Offensiv som man är försökte jag gå ikapp täten igen men då tog krafterna slut och jag fick kämpa de sista kilometrarna mot mål. Men det var ett hyfsat skatelopp och det slutade med en 24:e plats totalt och en 7:e plats bland college.

I lördags kändes kroppen lite segare men det var ett betydligt bättre lopp än förra helgen. Banan var fin och tydligen så hölls den första världscupstävlingen på den för väldigt längesen. Kroppen kändes inte riktigt pigg men jag klarade att hålla ganska hög fart hela vägen.

Denna veckan går vi bara i skolan till onsdag sen är det "winter carnival" här så då är vi lediga. Så jag tänkte att jag skulle försöka träna ganska mycket denna veckan och se om man kan komma tillbaka i riktigt bra form till de två återstående helgerna för kvalificering till NCAA-finalerna.

Lördagens resultat
Söndagens resultat

Påsen verkar hålla ställningarna i Sverige, en stabil 22:a plats på SM och en hel rad pallplatser på skido...för er skidonördar o skidonördarnas skidonörd som läser denna blogg kan jag ju meddela att min adress är 47731 Mill Rd och nr jag behövde ringa för att omboka mina flygbiljetter var +31 (0) 20 – 4 747 747. Haha...nu skrattar ni gott va??

3 kommentarer:

Anonym sa...

hahahahahah, inte oväntat må jag säga! bra att du håller ställningarna borta i U S and A, snart kommer amerikanerna bara få se ryggen på dig på tävlingarna

Anonym sa...

US and the A coolt. Inte oväntat att just du har de nr:et. Tror du är 47ornas 47a...

/JG

Anonym sa...

heja Sörre!

Bra jobbat. Såg att du bara hade minuten upp till förstaplatsen på söndagens race. F-n, jag hade drygt 7 timmar till segraren i min senaste skidtävling...

Ha det gott
Onkel Fester