onsdag 19 mars 2008

SM - så var det

Jag beslutade att köra torsdagens 15 km klassiskt trots att kroppen inte kändes särskilt bra efter att jag blivit sjuk efter vasan. Det var väldigt blöta spår och jag fick inte till något bra fäste trots rött rexklister som brukar ge samma fäste som ett par 3-tum genom skidan... Med lite bakhala skidor och en kropp som så gärna ville behålla mjölksyran så länge som möljligt så blev det en mycket tung dag på den jobbiga banan i Falun. Det slutat med en 71:a plats långt långt efter....Grymt dåligt helt enkelt.
Resultat 15 km K

Torsdagens 15 km kändes i kroppen på fredagen och jag trodde att det kunde bli en tung 30 km på lördagen. När jag testade mina klassiska skidor hade jag mycket bra bett och jag tyckte att de gled ganska bra också. Jag hade bestämt mig för att inte gå för hårt på den klassiska delen då jag visste att skatedelen var grymt jobbig med mördarbacken 4 gånger. På den klassiska delen körde vi bara nästan hela tre gånger. Så i början tog jag det ganska lugnt och hetsade inte om några positioner. Men i de första utförsbackarna märkte jag att mina skidor var hur snabba som helst och jag var snart uppe högt upp i fältet. Samtidigt kändes även kroppen mycket pigg och jag hade inga som helst problem att hänga med. Ner mot varvning efter 5 km gled min klunga ikapp tätklungan och kunde hänga med till 8 km då det började spricka upp lite. Vid skidbytet var jag 1,50 efter på 30:e plats. Sedan blev det jobbigt. I fristil är det inte mycket som fungerar just nu....det låser sig i ländryggen vilket gör att jag stelnar till ordentligt i sätesmusklerna samtidigt som det krampar i hålfötterna. Därmed tappade jag massor i den jobbiga snömoddiga banan och åkte in på en 41:a plats. Peter hängde inte med på den klassiska delen men kom snabbt på fristilsdelen och åkte in på en 29:e plats.
Resultat 30 km Dubbeljakt

På måndagen var det dags för sprint i Borlänge. Förhoppningarna fanns om en kvartsfinalplats då jag har varit nära många gånger men aldrig lyckats ta mig vidare från tidskvalet. Det var fina och snabba förhållanden. Jag tyckte att jag körde ganska bra men det räckte inte mer än till en 54:a plats vilket var lite för dåligt. Peter hamnade precis utanför avancemang med en 32:a plats.
Resultat Sprint

Tisdagens stafetter avslutade SM. Vi körde med följande lag, Peter, Jag och David Lingfors. Peter gjorde ett bra lopp på förstasträckan och växlade över som 10:a. Sedan tog jag över och gick ut samtidigt som Sollefteå och Stockvik. Tyvärr så blev det samma problem som i dubbeljakten och jag kunde inte alls hålla farten. Så jag tappade till 15:e. David åkte sedan bra och höll placeringen in i mål.
Resultat Stafett

Summeringen av SM är väl att jag har en massa problem att lösa i skate. Jag behöver bli lite snabbare i sprint och att klassiskt kan jag åka riktigt fort.
Ett stort Tack till Daniel Ljungren och Farsan som har fixat kanonskidor till oss.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra blogg med fina bilder, man riktigt ser farten i bilderna... Roligt att vara med och följa SM-tävlingarna tillsammns med er.

"Fotografen"

Fridh sa...

tjena oskar titta på Adamfridh.blogsport.se men du får gärna hjälpa mig med den