söndag 2 mars 2008

Missnöjd

Dagen blev verkligen inte vad jag hade hoppats på. De sista dagarna har det känts bra och min målsättning inför dagan var att var bland de 50 bästa och försöka köra om en placering bland de 30 bästa. Inför dagen hade vi två vallningsalternativ och jag hade väldigt bra skidor när jag testade och jag visste att den fästvallan skulle fungera även neråt Mora. Så var också fallet och jag har haft bra fäste om man jämför med många andra, det frös under några gånger men inte värre än att det släppte efter ett tag. Tyvärr så hade jag valt ut två par skidor som inte var så hårda och hade nysnöspann. De gled helt okej i början men allt eftersom det blev blötare i spåret så sög de fast. Med facit i hand skulle jag valt ett par klisterskidor istället då anläggningsytan mot snön är betydligt mindre på dessa. Det absolut bästa i sånna här fören är helt klart vallningsfria skidor med ett specialbelag i fästzonen som ruggas. De som åkte med sånna skidor idag hade väldigt bra, både glid och fäste. Däribland Jörgen Aukland som tog en förkrossande seger före sin bror Anders. Tyvärr så har jag inga sådana skidor.

Det var i princip omöjligt att köra om annat än uppför då endast ett spår var åtkört och glatt, övriga var sträva som sandpapper.

Det är lite tråkigt att Vasaloppet ska avgöras i så vanskliga förhållanden, men det borde inte bli så en fjärde gång.

Bästa prestationen av hallbyåkarna gjorde Johan Tideman som förbättrade förra årets 197:e pltas med en 129:e iår. David Lingfors slutade som 338:e efter fall och stavbrott i starten.
Ett Stort Tack till alla som har hjälpt till under helgen!

Resultat Vasaloppet 1000 främsta

2 kommentarer:

Anonym sa...

Hej Oskar!
Vi tycker att du gjortett bra lopp.
Skidor och vallning är ett j-a giseel, speciellt vi 0-gradigt.
Det är bara att göra som Per Eflofsson sa, "-bryta ihop och komma igen"!
Ha det bra ta handom dig.
har du vägaran förbi så har vi hela vasan ispelad.

Vi hörs

Onkel J and the wild ones!

Anonym sa...

Bra jobbat, speciellt i detta före och med ett så hårt motstånd. Du är bland de 35 bästa svenskarna och norrmännen var väl förberedda för att få någon att stå överst på pallen.
Ha det bra i vårsolen o ladda inför SM.
Pappa o Mamma