söndag 20 februari 2011

Stabilt Skinnarlopp, slutade med en 10:e plats

Skinnarloppet idag kördes i gnistrande vinterväder. Det var ett bra startfält bland elitåkarna som gav sig iväg, även om tävlingsledningen uttalade viss bitterhet över den fina vintern i södra Sverige som gjort att de sydsvenska långloppen lockat rekordhöga deltagarsiffror.
Loppet startade med ett mycket snabbt 3 km-varv innan man gav sig iväg ut på den riktiga banan. Jag försökte hålla mig långt fram och fick slösa lite energi då klungan trycktes ihop ut på det långa varvet. Sedan trissades tempot upp i de långa uppförskörningarna upp till vändningen efter 10 km ut på den 21 km långa banan. Jag fick släppa täten när det var 2 km kvar upp till toppen och det bildades en klunga på från placering 7-12. Jag var riktigt bränd upp mot toppen men med riktigt bra skidor kunde jag sedan återhämta mig väl på den lättare tillbakavägen. Andra varvet gick bra och jag hade inga större problem att hänga med och var uppe och drog en del. In mot mål började det dra ihop sig och jag fick en liten lucka som jag slet för att täppa till. något som jag inte kunde föräns vi var inne i stadion. Men jag lyckades knipa två så jag slutade 10:a, vilket jag är riktigt nöjd med. Min kära klubbis, Erik Wickström, var sekunden efter på en 11:e plats.

Inga kommentarer: