torsdag 3 februari 2011

Mästerskap...4:a, 4:a, 3:a och 38:a

Just nu befinner jag mig i den fina staden Sundsvall för Skid-SM. Idag körde vi 30 km masstart. Ett kraftigt snöfall 30 min innan start skapade lite huvudbry för vallarna men det ordnade sig och jag hade iallafall bra skidor. Jag tog det lite lugnare på den klassiska delen då fristilsdelen var stenhård men tyvärr fanns det inget riktigt tryck i skateskidorna idag. Men allt som allt är jag rätt nöjd med en 38:e plats...mitt stora mål är 15 km klassiskt på söndag men först ska det köras en sprint på lördag.

Förra helgen var det Götalandsmästerskap i Ulricehamn som också dom bjöd på en mycket hård bana och med temperaturer kring nollan och lite nysnö ovanpå isiga spår var det ett jobbigt lopp. Jag hängde med rätt bra fram till 20 km men fick sedan släppa upp 2 placeringar till 4:e plats. Helgen avslutades med en 3:e plats i sprintstafett. Tyvärr tyckte arrangörerna visst att det där med seedning i starten inte var så viktigt...så jag startade i andra led och fick åka väldigt sakta uppför på första varvet då många valde att staka. Men andra och tredje varvet gick bra och jag körde upp oss på andra plats båda gångerna. Tyvärr fick Emil släppa Tobias Westman före sig med 10 meter kvar...men han kämpade tappert mot den jagande stakfantomen.

DM helgen avslutades med 30 km klassiskt...något som borde passat mig....men inte alls...platt bana och inget tryck i armarna generade bara en 4:e plats...men nu har jag tagit tag i stakträningen inför Vasaloppet.

Inga kommentarer: