söndag 28 augusti 2011

19:e på MTB-SM

Igår körde jag Finnmarksturen i Ludvika, tillika Långlopps-SM. Helgen började med att Erik Wikström kom och plockade upp mig på jobbet och sa "Stäng av datorn nu ska vi cykla MTB"...nej det sa han inte riktigt men om han hade gjort det hade jag nog aldrig sagt nej eftersom jag de sista 3 åren har blivit väldigt MTB-frälst. Resan gick genom västergötland med ett fika stopp på Huldas fik i Karlsborg. Sedan rullade vi vidare till Ludvika för att hämta nummerlappar och sedan upp till "Påsen" Arnesson för övernattning men först en pizza, lite vindruvejuice, en påse vitargo och lite ljug. Arnessons kära grannar hade fest till 07.30 men vi var ändå utsövda på morgonen.
Jag fick en bra plats längst fram i andra led och kom iväg bra. Hade dock inte riktig kontakt med huvudklungan uppför den långa backen som banan startade med och fick slita i de sladdande grupperna. Tillslut kom jag ikapp en större andraklunga och kunde åka med här ett längre tag. Men verken benen eller tekniken var riktigt på plats efter att inte ha cyklat mer än 15 min på MTB'n sen Transalp efter att ha kört sönder en kassett-body och sedan crashat och förstört bromsen. Så jag har mest hållt till på landsvägshojjen och det är inte samma sak. Sista 25 km vart riktigt jobbiga för mig och jag fick lite kramp men jag kunde hålla hög fart i nedförskörningarna i skogen och plockade många placeringar. I mål var jag 19:e i Elitklassen vilket är det bästa resultatet denna säsongen i långloppscupen och mitt mål var att komma topp 20 så jag är nöjd. Erik blev dock 16:e, han var för snabb i de tunga backarna på grusvägarna för mig :)
Efterloppet träffade jag några som också cyklade transalp så det blev lite tjöt om det sedan dunkade jag och Erik eurodisco skivor hela vägen hem.

Kolla in bilder på Eriks blogg

Resultat

Nästa tävling: Oklart...kanske AIM Challenge eller Bockstensturen

Inga kommentarer: